Frédéric Mistral

Qu'es acò, l'Aiòli Arregarden d'abord, leitour, aquel image que Burnand, lou vertadié, l'amistadousartiste qu'a ilustra Mirèio, a fa poulidamen pèr aquest journalet.Sus la ribo dóu Rose, davans lou palais d'Avignoun e lou pont de Sant-Benezet, dousgalant calignaire, dous nòvi, se voulès, fan ensèmble l'aiòli. La chato, bello e digno,coume uno fiho d'Arle, vuejo dins lou mourtié, emé soun ouliero de vèire, uno rajadod'òli, d'òli vierge de Prouvènço. Lou drole, calourènt, lou mourtié sus lou bras, loumoulèire à la man, aparo la rajado que toumbo sus l'aiet, gravamen, coume vòu l'obrotradiciounalo e naciounalo qu'alestisson.Eici sian: emai nous-autre, nous sian di, quàuquis-un, d'aganta lou mourtié, coumeaquéu bèu parèu e de piela l'aiòli dins noste rousset d'iòu, que, se lou voulès saupre,acò vòu dire "mòurre, boulega, enaura li questioun prouvençalo dins nosto proprolengo". O, lou voulèn manja, noste aiòli cremant, en plen campèstre, au cabanoun, aubastisoun o au maset, aqui entre nous-autre, en parlant prouvençau, que (renden grâcià Diéu) sian li soulet de lou coumprene, e que n'a pas besoun ni de diplomo nid'escolo pèr galeja e, pèr canta!L'aiòli, dins soun essènci, councèntro la calour, la forço, l'alegrìo dóu soulèu deProuvènço. Mai a tambèn uno vertu: es de coucha li mousco. Aquéli que l'amon pas,aquéli que noste òli ié fai veni la cremesoun, d'aquéu biais, vendran pas nous tartiflejaà l'entour. Restaren en famiho.Vejan! vèn pas en òdi, despièi cènt an que duro, de nous escarpina, partit contropartit, de nous trata lis un lis autre de capoun, de gusas, de rascas, de manjaire, augrand proufié d'aquéli que vivon di partit e que soun interès de lis encagna! Coumelou diable dis: - Se vos regna, diviso.Nàutri, li bon Prouvençau,Au sufrage universauVoutaren pèr l'òli,E faren l'aiòli,valènt-à-dire la liesoun, lou raliamen, l'unioun. Autour d'un bon aiòli, quiha eredoulènt e rous coume un fiéu d'or, ounte soun, respoundès, li mascle de Prouvènçoque noun se recounèisson fraire?E 'm' acò, sabès de que? uno fes lou regòli preste, counvidaren nòsti cousin,counvidaren nòsti vesin, counvidaren nòstis ami: aquéli dóu Lengadò, aquéli dóuDóufinat, que de l'aiet, se n'esperlicon. E li dóu Lengadò sounaran li Gascoun, quetambèn l'amon, lou capoun, e li Gascoun li Limousin li Peitavin, li Peitavin lisAnjouvin; e ansin, à la co dóu loup, d'aqui que la Franço novo, autour de noste aiòli,fague... la farandoulo. Encaro un pau anavian dire, santo de Diéu! la federacioun:coume is Estat-Uni de la jouino Americo, coume en Souïsso (lou Païs dóu pintre del'Aiòli, noste gènt ami Burnand), o pulèu, coume en Grèço, ounte, après agué fretadins l'aietado soun crouchoun, à Maratoun, à Salamino, anavon en dansant fretal'esquino di Barbare.La bono salut! à l'aubo dóu siècle que pounchejo, vesèn, urousamen, uno bando degènt jouine, qu'à la fin lis enfèto de reçaupre de longo lou mot d'ordre d'eici, lou motd'ordre d'eila, e que se sènton d'alo e voudrien se n'en servi. N'en sabèn meme qu'aulou fiò de Diéu dins la frechaio, e que, se li retenian pas, sautarien au galet d'aquéuvièi pipo-sang de Centralisacioun... Eli! bèn, aquéli jouve, vèngon à la taulado, à lafarandoulado de l'aiòli cremant! E que l'empougnon, lou trissoun, e que, souto l'aflatdi rèino prouvençalo que ié, vujaran l'òli, enausson un aiòli coume lou mountVentour!Es tèms o jamai noun. Lou jalibre dóu Nord, la morgo franchimando, se nous avisanpas, envahisson talamen nosto franqueta de raço, noste gàubi famihié, que bravamende gènt, d'aquéli que se noumon, à bon dre, serious, creson qu'es pas poussible detrata, de parla de causo grando e bello, sènso teni si mino, rege, dins un fautuei,autour d'un tapis de drap negre. E i'a de Prouvençau, e de nòstis ami, qu'en vesèntbateja aqueste journau L'Aiòli, se soun escalustra e an frounsi lou nas!...Anen, mai, talounan o manjan d'agrioto? Emé lou gèu, la nèu, l'auro, li candeleto, esti pas la sesoun de s'acaloura lou cor? L'òli nouvèu embaumo de ço que sènt lou fru;l'aiet se pelo bèn; li cacalaus, li caragòu, aquélis ùstri de Prouvènço, junon soutosoun tapoun... Zóu! fichen tout acò à l'aigo-sau, dins l'oulo... I'a-ti rèn de meiourqu'uno cacalausado em' un culachoun d'aiòli?Anas, pòu faire fre, après li gauto tubon.L'avèn entendu dire cènt cop à nòsti rèire: - Que cresès que mangèsson, nòstis ancianeros de l'armado d'Itàli, o d'Espagno o d'Egito, dins li famóusi guerro de la proumieroRepublico, que fasien tremoula la terro?Eh! manjavon d'aiet, tron de goi! e dins soun sa, aquéli vitourious de Marengo e deLòdi, pèr se douna courage n'avien toujour quauque rèst!I'a jamai qu'un póutroun, un pouèto de court, qu'a di mau de l'aiet: aquéu flacasd'Ouràci, Horatius Flaccus, que sourtié, lou sabès, di braio d'un esclau, e que jitè sounblouquié à la bataio de Felipo.Dins lou pople i'a rèn de bas,Ni jo, ni danso, ni riboto,E danso miés qu'emé de botoEmé de pèd sènso debas(Ad. Dumas)Claven. Ah! n'i'a de bèu, de nòsti despichous, que se soun jamai douta d'uno causotouto simplo: qu'au Banquet de Platoun se mangè mai d'aiòli que de crèmo à laChantilly. E se souvènon pas que lou grand Bearnés, qu'èro de proun bono famiho,quand venguè au mounde, lou rèi soun paire, pèr ié douna li goust emé l'amour dóupople, ié fretè sus li brego uno veno d'aiet.LA REDACIOUN.

Aiòli n° 2 – 17 de janvié 1891Lou secrèt de CendrouletoO Magali, se tu tetas la CendrouletoQue rèsto dins l'oustau e se languis souleto,Saboun dóu Mikado, finamen me faraiE toun cors tant poulit, iéu lou perfumarai.Se vènd dins tóuti li bons oustau.Fabricant: Félis Eydoux. - Marsiho.Quicho Bernat,Vuei, noste proumié devé es de dire à tóuti li bràvi gènt que, sus nosto fe e fianço, anbèn vougu tasta l'Aiòli;I noumbrous abonna que soun deja vengu, e que soun la foundamento dóu trissadoude mabre ounte se vai foundre l'aiet;Is afouga courrespoundènt que de pertout nous mandon li tèsto de si rèst e la flour desoun òli;I groumand de Prouvènco que, ni quant vau e ni quant costo, an croumpa tout-d'untèms noste journau tout flame;I devoua depousitàri qu'à bèl èime l'an chabi dins tóuti li cantoun e caire dóu païs;A tóuti li counfraire de la prèsso dóu Miejour qu'an fa la crido pèr l'Aiòli;A tóuti li cardacho, à tóuti li bon gouapo que nous an ajuda, à bello visto e facho, pèrlou faire valé! Aro, n'en fasèn pas pichoto bouco, n'i'a, e n'an pas tout lou tort, qu'antrouva noste Aiòli un brisoun carivènd... Quatre sòu, un journalet que se vòu fairepoupulàri! Quatre sòu un papié, pas plus grand qu'un tassèu de pego rousso deBourgougno!Ah! mi ami de Diéu es dins li pichòti bouito que i'a li bons enguènt!Cresès qu'aurian de peno, se voulian, pèr un sòu, vous anouncia lou tèms qu'a fa, lavueio, à Pamparigousto? Se voulian, coume tant d'autre, vous rabaia pèr carriero tóutili tirassoun, tóuti lis ibrougnasso que fan acampa, li gènt, tóuti li chin gasta, tóuti ligàrri nega, tóuti li passo-res, tóuti li pudentarié que se bugadon is Assiso, tóuti lirepepiage de la poulitico morne, tóuti li papafard, messorgo e asenado que pòu pourtalou papié?Nàni, parlen que vague.Vous-àutri, Marsihés, es qu'acò vous es grèu, quand voulès vous regala de quàuquipaquet de tripeto vers l'este de La Poumo, o de quauque chaupin vers aquéu de laMadrago, d'espounga quàuqui sòu de mai?Veguen, es que vous fai peno, bòni gènt d'Avignoun, quand voulès respira loufresqueirun dóu Rose, de paga quauque pau mai li fricassèio dóu … de vosto verdoBartelasso?Veguen, es que regretas, vous-àutri, Cadet d'Ais, de móuse lou boursoun pèr empassaquauco chouio o quauco fiolo de vin cué, souto li souloumbrado de voste Toulounet?Veguen, mis Arleten, es que marcandejan, quand fau garni la biasso pèr ana vèire laferrado i plano de Meiran, au Mas d'Icard o à l'Eissello?E vàutri, Toulounen, quand faut parti pèr la fóucado, e vàutri, o Grassen, quand fauadouba lou façun, es qu'anas regarda quatre sòu à la velo?Eh! bèn, cresès-vous-lou: un aiòli bèn fa, sauret coume lou nostre, sènso trop louvanta, countèn mai de mesoulo, de sabourun, de voio, e de su e de sèn, que tóuti limangiho que venèn de dire aqui.Ah! pardinche, se l'Aiòli èro servi tóuti li jour, dise pas qu'à la longo noun escaufèsselou sang e refrejèsse pas l'espouncho!Mai un cop tóuti li dès jour, lou 7, lou 17 emé lou 27 dóu mes: qu'es acò quatre sòu?n'i'a pas pèr cinq anchoio...E 'm' acò besuquejarian, nous-àutri Prouvençau pèr manteni lou …, la tradicioun, lalengo, lou respèt e l'ounour de nosto raço ilustro?Regretarian d'acouraja aquéli jóuini patrioto que, pèr faire reviéure la saboprouvençalo, van counsacra soun tèms e sa bello afecioun à vira lou moulèire denoste aiòli naciounau!Quicho, Bernat!Tóuti aquéli qu'an teta de bon la, se faran pas tira la mancho... e pièi, au bout dóucomte, se n'i'a que fan la bèbo, hòu! ma fisto, de l'Aiòli, diren coume dóu bouiabaisso: - Quau lou vóu pas, lou laisso. F. MISTRAL.


Les Félibres à Beaucaire. (article du Petit Marseillais de 1912) 


Frédéric MISTRAL 1830 – 1914.Né le 8 septembre 1830 à Maillane, dans les Bouches du Rhône, Frédéric MISTRAL, fils depetits propriétaires terriens, fit ses études au collège royal d'Avignon, avant de passer sa licence en droità Aix En Provence. A vingt ans il collabore aux Provençales, recueil collectif de poèmes en langueprovençale assemblés par le répétiteur Joseph ROUMANILLE, avec lequel il est lié depuis sa scolaritéen Avignon. Devant la difficulté de regrouper les écrivains provençaux amoureux de leur langue, il fondeau printemps 1854, avec le même ROUMANILLE, l'imprimeur Théodore AUBANEL, et quatre autresintellectuels provençaux, le « Félibrige », école littéraire destinée à rénover la langue provençale, dontl'usage était interdit depuis le milieu du XVIème siècle ; ces sept premiers résistants linguistiques serontnommés « félibres » par MISTRAL.A la même époque, outre sa collaboration à l'Almanach provençal, publication annuelle dugroupe, MISTRAL travaille discrètement mais continûment à son long poème « Mirèio », édité en1859. Cette œuvre majeure,(..) le fera comparer à Homère par Lamartine : « Un grand poète épique estné ». Grâce à « Mireille », la popularité et le génie de poète de MISTRAL s'envolent, loin de sa régionnatale. Le succès parisien du livre- auquel un Normand, Barbey d'Aurevilly, n'est pas étranger – serarenforcé en 1864 par l'opéra de Charles GOUNOD. En 1887, il publie une autre épopée paysanne,« Calendal ». « Lis Isclo d'Or », recueil de ses meilleurs poèmes, paraissent en 1875. L'année suivante,il épouse Marie RIVIERE, âgée de dix-huit ans.En 1878, il publie à compte d'auteur « lou Tresor dóu Félibrige » , un important dictionnaireprovençal-français. Les rangs du Félibrige grossissent alors de spécialistes de langue romane; onenvisage même des ramifications, au Portugal, en Roumanie... Accusé de sécessionnisme par la presseparisienne, le groupe se politise. MISTRAL lié à la droite, s'efforce toutefois de rester au-dessus despartis; en 1880, il refuse sa candidature aux conservateurs monarchistes. Un journal félibre est fondé en1891, L'Aïoli; sa publication quasi hebdomadaire durera sept ans, mais il échouera dans sa tentative defaire enseigner la langue provençale à l'école primaire.En 1892, MISTRAL, bien qu'ami de Charles MAURAS, voit d'un mauvais œil une fraction dufélibrige rejoindre l'Action française. Anti-Dreyfusard mais pacifiste, le poète devient, à la fin de sa vie,une espèce de mythe vivant. Son chapeau noir et sa barbe en pointe attirent l'œil et la curiosité; on levisite à Maillane, qu'il n'a, pour ainsi dire, jamais quitté.Avec le nouveau siècle vient le temps des honneurs officiels. En 1904, il reçoit le Prix Nobel delittérature (partagé avec l'espagnol José ECHEGARAY), dont les subsides financeront l'édification, enArles, d'un musée consacré à la Provence.En 1906 paraissent « Memori e raconte ». De passage dans le Sud, le président POINCARRÉ l'invite àdéjeuner dans son wagon en 1913...Frédéric MISTRAL, héros et héraut de langue provençale, meurt le 25 mars 1914 à Maillane.Deux ans plus tôt, dans son ultime recueil de vers, « Lis Olivades », il avait lui-même rédigé l'épitapheinscrite sur son tombeau.


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